КРЕАТИВНОСТТА

iliana. April 13, 2020 No Comments

Тя тече във вените на всеки успешен бизнес. Тя поддържа пулса му, тя го съживява в трудни моменти, тя го зарежда с нова енергия за следващи нива на развитие.

Какво е креативността?

Това е начин на мислене, начин на светоусещане и начин на живот. Това е способността във всяко нещо да виждаш възможност, да разширяваш светогледа си непрекъснато, да умееш да сменяш гледните точки и да уважаваш различните гледни точки, като се поучаваш от тях.

В PR-а креативността е на първо място. Именно заради това сравнявам моята работа с изкуството и намирам много общо между тях. Неслучайно другата ми любов е музиката. В музиката и PR-a, аз виждам няколко пресечни точки, които се базират на:

Вдъхновението. То ти е необходимо, за да твориш. И няма нужда да чакаш да дойде само. Поогледай се – достатъчно е да видиш погледа на детето си, да чуеш пролетната птичка навън или да си повлиян емоционално от току-що прочетена вълнуваща човешка история. Това е достатъчен стимул, за да напиша песен. 

В PR-а е същото. Трябва ти вдъхновение, за да започнеш да развиваш популярност , познаваемост, успешен имидж. И вдъхновението не е просто сух анализ или няколко стратегически точки. Вдъхновението съдържа страст, емоция, с които да накараш клиентите не просто да забележат, а да се влюбят в бранда или личността, за които говориш. 

История и сюжет. Всяка песен, картина или стих разказва история, която този, който я слуша или чете съпреживява. И колкото повече креативност (фантазия, интересна и различна гледна точка) вложиш, толкова повече тази история ще влезе в душата на хората и ще им повлияе. Така е и с PR-а. PR-ът не продава, той прави така, че някой да ви хареса и той сам да пожелае не просто да ви купи, а да ви има. И сега идва най-интересното – истории могат да се измислят винаги, те са неизчерпаеми, когато идват от извора на креативния източник. 

Правилното послание. Много е важно да има какво да кажеш. И в изкуството и в PR-а. Тук креативността е – да го кажеш така, че отсреща да те разберат. Хората сме различни, аудиториите са различни. Тези аудитории се интересуват от различни неща. Трябва да знаеш какво да им казваш и как. За да не ги отблъснеш. За да не ги изгубиш. За да не им изгубиш времето. 

Да си различен. Това е правило, което те рамкира в пространството. Което те определя като интересен, което ти помага да изпъкнеш на фона на милионната конкуренция, която се бълва всеки ден в интернет и по медиите. Ако песента ти наподобява ред други, как ще я запомнят хората и как ще се сетят кой я изпълнява? Ако си модна фирма и имаш просто онлайн магазин като всички други, как ще изкрещиш в масовото пространството – „Ей, тук съм, вижте ме?“ Никой няма да те чуе. Помислете за визия, помислете за послание, помислете за акция или алтернативен начин за привличане на интереса, който да накара другите да ви забележат. И после да ви поискат! Креативността се състои в това да намираш винаги начини, колкото и банален да е обектът на публичност, колкото и други подобни да има. 

Публика. Трябва ти публика, защото си на сцената и държиш микрофон. Някой трябва да получи стойността, която даваш, независимо дали е нова песен или трибуна, пред която разказваш за себе си – било медия, било фейсбук. Трябва да намериш правилната публика, която да хареса твоята история и да заобича това, което ѝ предлагаш. Креативността помага да вникнеш по-надълбоко в личността и да погледнеш отвъд стереотипите, защото ние хората се разделяме не само на категории, но и на подкатегории. И колкото повече разбереш за аудиторията си и колкото по-детайлно я познаваш, толкова по-силно и масово ще чуваш заслужените аплодисменти. 

Емоция. Ние купуваме с емоция. Нашите огледални неврони ни карат да искаме това, което други, подобни на нас или такива, каквито искаме да бъдем, притежават. Ние пожелаваме с подсъзнанието си, а разумът често не си казва думата. Невромаркетингът го говори отдавна. А опитът показва, че емоцията не само е най-добрият начин да стигнеш до възприятието, но и това, че е заразна. Когато се прави нещо с емоция, тя ражда емоция и разчупва всички граници, които създаваме от предразсъдъци или страхове. Креативността се храни от емоции, част от които са вдъхновението и преживяванията. Не трябва да спираме да бъдем любопитни и да трупаме в душевната си кошница всяко чувство, което виждаме или изпитваме, ставайки свидетели на многобройните аспекти от  шарения свят. Креативността дори ни помага понякога да виждаме невидимото. Защото сме любопитни.

Ефект. Ефектът идва винаги след положени усилия. Той е неизбежен. Защото когато си вложил креативност, означава, че си се потрудил, че си съпреживял. Че си бил проактивен. Емоцията се връща, посланието се връща към теб. Когато съм на сцена и пея за хората, когато виждам щастливите им лица, целувките на влюбени двойки и чувствам енергията от щастието, което изпитват, тогава това се връща като ударна вълна към мен и запявам, както често обичам да казвам, „като звяр“. Защото някой е оценил креативността ми, и не само – някой я е почувствал и това му е донесло приятно усещане, удоволствие, удовлетвореност. А това се връща към мен и ефектът ме кара да ставам по-добра и да давам още. После той пак ще дойде да ме слуша, защото го карам да се чувства добре. Така е и с бизнеса – клиентите пак ще се върнат към твоя продукт, защото той ги кара да се чувстват щастливи. Това е простата истина. Или с други думи –  това е заразното добро. 

Илияна Йорданова

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *