Как се ускориха промените в комуникацията през 2021?

iliana. January 4, 2022 No Comments

…във връзка с бизнеса… във връзка с междуличностните отношения…

Какво ни очаква? До какво ще доведе започналата внезапна здравна и социална криза, която преминава през психиката и джоба ни на вълни, със спадове и върхове (за някои)? Как се промени комуникацията между нас в градивен и в отрицателен смисъл? Дали всъщност това е промяна или по-скоро внезапен „пуш“ на започнала вече тенденция?

Тези въпроси ще си ги задаваме още дълго време, защото неочакваната пандемия, страховете, постоянното напрежение, дигитализацията стартираха един дълъг период на промяна, който ще доведе или до невиждан пик на технологиите в скоро време, или до обрат – бойкот на онлайн общуването и бум на живота сред природата и любовта към натуралното, обръщане към духовното (тенденция, която е започнала вече сред новото поколение Z.). Или ще наблюдаваме успоредно добруване между двете линии. Но едно е сигурно – комуникацията ще върви все повече в посока – изказване на лично мнение, индивидуализация, интерактивност…

Лично мнение

Важността на личното мнение чрез започналата вече масова дигитализация, още преди 2020-та година, е факт и установен фактор за бизнеса и за междуличностните отношения. Появата и лидерството на социалните мрежи в комуникацията, позволиха на всеки да изказва мнението си и да се превръща сам по себе си медия. Бизнесът вече не може да избяга от хвалби и разочарования, които се появяват мигновено във фейсбук, Инстаграм, форуми, коментари… Маркетинг и рекламните подходи се промениха така, че да правят продуктите си, съобразени с мнението на потребителя, да адаптират посланията си на езика на потребителя, да влизат в главите и душите на хората и целият бизнес процес започва всъщност от един център – потребителя.

Личното мнение е по-важно от всякога. Да, има различни групи хора, с различни интереси и това доведе до сегментиране на аудиториите и до сегментиран маркетинг, с който един бизнес говори по различен начин на различните си аудитории. Личното мнение се уважава. Това определено доведе до положителни тенденции в рекламния подход, за който вече не се пилеят хаотично пари като навремето, а всеки лев може да бъде ясно инвестиран, оправдан и възвърнат. Няма по-златни времена за рекламата и PR-а.

Но какво се случи в личен план? Личното мнение доведе до факта, че всеки втори е разведен. Разводите се засилиха драстично през последните две години. Личното мнение, личните предпочитания взеха връх и разбиха на прах компромисите, примирението, търпението, характерни за предишните поколения. Но наличните промени доведоха и до намиране на „истинския“/“истинската“ за някои хора с късмет да попаднат на точния човек. Вече няма страх от казване на истината, прекалено научени сме да изказваме и защитаваме мнението си, независимо от пол, сексуална ориентация, възраст. Вече всичко е разрешено и уважавано – всеки има трибуна. Оттук се засилиха и мерките за защита на личните данни, тъй като в момента масата е сбор от личности, които трябва да бъдат защитени или съответно да носят своята отговорност в правото си на съществуване и мнение.

По време на пандемията сякаш личността се изгуби… Но не , точно обратното се случи. Усамотението, оставането насаме със себе си ни дадоха време да си зададем въпросите, които преди все отлагахме. Някои от нас откриха своето хоби, други разбраха категорично, че партньорът не е за тях, трети увеличиха семейството си с още един член и намериха смисъл, четвърти смениха амплоато си… В заблудата за загуба на личността в социална изолация и ограничение на свободата, всъщност избухна личността и се рамкира още повече в пространството.

Вече не ни е страх да комуникираме открито – нямаме време да пестим този красив и кратък живот.

Индивидуализация

Сегментирането на аудитории, разделянето на различни групи с различни интереси засилиха посоката на индивидуализация, която се роди още с поколението Z (1993 г.-2021 г.). PR-ът вече избира своите аудитории чрез различни медии и канали (всеки си има свои различни публики); инфлуенсърите или примерът чрез личността е най-успешната реклама; специалистите по връзки с обществеността и маркетинг вече работят с личности, за да прокарват посланията на бизнесите, за които работят.

Онлайн търговията, която в момента е в разцвет, се ориентира в уникалното потребителско изживяване за всяка единица потребител, което гарантира печалба. Колкото по-бързо и по-добре е обслужен всеки потребител по отделно, толкова по-ефективен бизнес.

Всеки получава лични съобщения, изискване на уверения, че всичко е наред, персонално внимание и обслужване. И то на два клика разстояние.

Интерактивност

Общуването никога не е било по-лесно. Ако искаме да кажем нещо на някого сега, отваряме телефона и го правим, с който канал си поискаме. Пандемията засили още повече онлайн комуникацията, когато ни се искаше в изолация да поддържаме връзка с приятелите си. Zoom срещите компенсираха срещите на живо, но ще си останат и след пандемията, защото са перфектно средство за пестене на време и енергия.

Интеракцията пести време, ражда бързи решения, засилва темповете на прогреса. Тенденцията е технологиите да се усъвършенстват в посока интерактивност, защото тя носи само дивиденти за бързата печалба в бизнеса и за пестенето на време в междуличностните взаимоотношения.

Страх и несигурност

Страхът и несигурността ще продължат. Това, което ни се случи в 21-ви век, изненадата, внезапността, ще ни карат винаги да си имаме едно наум. Какво ни очаква? Ще бъдем ли готови за това? От една страна страхът засилва консуматорството, защото искаме да живеем тук и сега – не знаем какво ни очаква утре. От друга – засилва инвестиционните ни навици – инвестираме днес, защото не знаем какво ще се случи утре. Неслучайно инвестициите в недвижими имоти и злато нараснаха неимоверно през последната година.

Да, действаме и по-предпазливо заради страха, което поставя нови предизвикателства пред бизнеса да става още по-качествен,  откровен и убедителен в очите на своите потребители. За да ни успокои, за да ни внуши доверие.

А какво става с душите ни? Страхът ни държи в оковите си и ни кара да ставаме още по-разумни същества, задавайки си всеки ден въпроси за отговорността към нас, към близките, към планетата…

Нова ера

Това е новата ера – голямата промяна и тържествуването на личността. Неизбежно е – ставаме все по-големи индивидуалисти и всеки е лидер сам по себе си в своя живот. Това не омаловажава силата на масата, тя става още по-силна като сбор от индивидуалности. А оттук се увеличава и един фактор за по-добрия живот – отговорността към себе си и към другия!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *